You are here

Jong en gegeerd op de arbeidsmarkt: wat wil de ingenieur zelf?

Afstuderende ingenieurs, zoals burgerlijke- of industriële ingenieurs, worden vaak al van de schoolbanken geplukt. Het lijkt wel of iedereen (jonge) ingenieurs wil binnenhalen. Maar wat wil de ingenieur zelf? We vroegen het aan drie van hen: man en vrouw, privé en overheid. “Kijk niet enkel naar je startloon, maar vooral naar je doorgroeimogelijkheden.”

Jobat.be

nmbs-ingenieur-onlyengineerjobs

1. “Fit met de jobinhoud en bedrijfscultuur” (Emily, production engineer)

Emily Bral begon vorig jaar in september bij UNILIN, bekend als laminaatproducent van merken als Quick-Step. Dit is haar eerste job en die is voorwerp van een weldoordachte keuze. “Je eerste job is heel belangrijk. Het zet de lijnen uit voor je verdere carrière”, vertelt ze. 

Emily is eigenlijk twee keer ingenieur. “Ik heb eerst de studies voor handelsingenieur afgewerkt, waarna ik nog twee jaar bijgestudeerd heb om het diploma burgerlijk ingenieur te behalen. Dit voornamelijk om mijn technische kennis bij te schaven. Na zeven jaar studeren was ik klaar voor de nieuwe uitdaging van een job”, vertelt Emily.

Een ingenieur wordt vaak geassocieerd met een industriële omgeving, maar in de praktijk komen velen van hen ook terecht in een economische- of consultingomgeving. “Ik twijfelde sterk om te starten in een consulting- of een productieomgeving. Verschillende sollicitatiegesprekken bij bedrijven in beide sectoren deden me kiezen voor productie”, vertelt Emily. Ik kon beginnen als productie- of procesingenieur. Uiteindelijk is het productie-ingenieur geworden, een keuze die ik voor een flink stuk door UNILIN zelf heb laten maken op basis van mijn wensen en input."

Hoe brachten de studiecollega’s van Emily het ervan af? “De meeste collega-ingenieurs hadden al een job voor ze afgestudeerd waren. Meestal bij grotere bedrijven”, vertelt ze. Loon was voor Emily niet het allerbelangrijkste. “Ik wilde vooral een goede fit met de jobinhoud en de bedrijfscultuur.”

2. “Doorgroeimogelijkheden” (Michaël, reliability ingenieur)

Michaël Op de Beeck studeerde in de zomer van vorig jaar af als industrieel ingenieur. Veel vlotter dan verwacht kon hij een paar maanden later al aan de slag bij Colruyt Group. “Tot het derde jaar van mijn opleiding had ik eigenlijk geen idee hoe ik mijn weg zou vinden in het bedrijfsleven. Voor mijn masterthesis werkte ik samen met een aantal bedrijven, en toen pas werd me duidelijk op welke manier ik projecten zou kunnen realiseren bij ondernemingen”, vertelt hij. 

Door zijn vakantiewerk bij Colruyt Group wist Michaël dat er ook vacatures waren voor zijn profiel. “Op een jobbeurs in Haasrode kreeg ik de eerste informatie over de mogelijkheden bij Colruyt Group. Nadien volgde een jobdag inclusief een rondleiding en toelichting rond specifieke jobs.” Na een spontane sollicitatie werd Michaël uitgenodigd voor een algemeen gesprek, wat uiteindelijk uitmondde in een tweede gesprek en in zijn aanwerving.

Kort daarna kon Michaël starten als reliability ingenieur. “Ik werk ondersteunend voor de afdelingen koffie, kaas en wijn. Ik sta mee in voor de betrouwbaarheid van het machinepark, zoals koffiebranders en verpakkingsmachines”, vertelt hij. Van bij de start kreeg hij een ‘peter’ toegewezen die hem goed opving en bij wie hij naar eigen zeggen altijd terechtkan. “Ik krijg steeds meer verantwoordelijkheden. In een grote organisatie als Colruyt Group zijn er zeker en vast doorgroeimogelijkheden. Niet alleen een diploma telt, ook je wilskracht en doorzettingsvermogen.”

3. “Veelzijdigheid aan technologieën” (Johan, rolling stock engineer)

Burgerlijk ingenieur Johan Dedecker is al ruim acht jaar aan de slag bij de NMBS. Hij werkt er voor de studiedienst die onder meer adviseert rond de aankoop en het onderhoud van rollend materieel. Een interessante job, vindt hij. “Inzake de veelzijdigheid aan technologieën kent NMBS in België geen gelijke. Je komt er in aanraking met elke technologie: hydraulica, mechanica, elektromechanica, elektronica, pneumatica, IT, …”, vertelt hij. “Het is onze taak om het maximale uit de technologie te halen. Ze moet onder alle omstandigheden werken. De eisen inzake betrouwbaarheid zijn erg hoog.”

Voor een doorsnee ingenieur lijkt NMBS misschien niet altijd de eerste keuze. “Onterecht”, oppert Johan. Een troef van NMBS als werkgever is dat je volgens hem veel ruimte krijgt in hoe je je job organiseert. “Je krijgt veel verantwoordelijkheid en doorgroeimogelijkheden, zowel horizontaal als verticaal. Het is ook een werkgever die geografisch verspreid is, wat mogelijkheden kan bieden om dichter bij huis te werken”, stelt hij. Johan is de enige ingenieur in dit artikel die niet uit de privésector komt, maar dat doet volgens hem niets af aan de voorwaarden. “Qua salaris is mijn loon vergelijkbaar met wat ik in de privésector zou verdienen.”

Als jonge dertiger behoort Johan bij NMBS eerder tot de jongere generatie. “Binnen dit en tien jaar gaan heel wat collega’s met pensioen. Het wordt een uitdaging om die te vervangen. We hebben dus veel nieuwe mensen nodig. Maar voor al die nieuwkomers biedt dat ook wel veel mogelijkheden.”

Bron: Jobat.be

antwerpen_jobs_de grote_verbinding
De stad Antwerpen, VDAB, Constructiv, Talentenwerf en Lantis engageren zich om samen zoveel mogelijk Antwerpse arbeidskrachten mee te laten bouwen aan ‘De Grote Verbinding’. De digitale handdruk hiervoor geven de vijf partners elkaar vandaag tijdens hun eerste officiële bijeenkomst.
op_zoek_ingenieur_belgie
België kampt met een tekort aan ingenieurs. Dat is een feit. Door het groeiende belang van wetenschap en technologie en de digitalisering van de samenleving wordt engineering steeds belangrijker. En toch vinden bedrijven niet genoeg ingenieurs.
Met meer dan 8.800 medewerkers is de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer (MIVB) één van de grootste werkgevers van Brussel en speelt cruciale rol in de mobiliteit van de hoofdstad. De modernisering van de metro, de uitbreiding van het tramnet of de bouw van nieuwe stelplaatsen zijn maar een paar voorbeelden van de boeiende projecten waarvoor de MIVB op zoek is naar enthousiaste medewerkers. Een gevarieerde carrière, een continue vorming, boeiende en unieke projecten, werkstabiliteit en een verrijkende diversiteit, dat is wat de MIVB kan bieden aan al wie nieuwsgierig genoeg is om haar 300 unieke beroepen te komen ontdekken.
week-van-de-ingenieur-onlyengineerjobs
ie-net organiseert van 17 november tot 26 november voor de eerste maal de Week van de Ingenieur. ie-net wil met de organisatie van deze week het beroep van de ingenieur in de kijker zetten.
democo-picture-onlyengineerjobs
Als algemeen aannemer beheerst Democo ieder type bouwproject, zowel nieuwbouw als renovatie van openbare, residentiële, commerciële of kantoorgebouwen over industriële complexen tot kunstwerken voor infrastructuurprojecten. We bieden daarbij alle diensten aan: van ruwbouw tot een kant-en-klaar gebouw.
nmbs-ingenieur-onlyengineerjobs
Afstuderende ingenieurs, zoals burgerlijke- of industriële ingenieurs, worden vaak al van de schoolbanken geplukt. Het lijkt wel of iedereen (jonge) ingenieurs wil binnenhalen. Maar wat wil de ingenieur zelf? We vroegen het aan drie van hen: man en vrouw, privé en overheid. “Kijk niet enkel naar je startloon, maar vooral naar je doorgroeimogelijkheden.”
Bonusly-OnlyEngineerJobs
Klassieke bonussen als hefboom voor motivatie? Nucleus, een groeiend hostingbedrijf met zo’n 35 medewerkers, vond er geen heil in. Daarom ging deze in Antwerpen gevestigde onderneming op zoek naar een alternatief, en vond die een jaar geleden in Bonusly. Dat is een peer-to-peer bonussysteem, waarbij je als medewerker zelf kiest welke collega’s de meeste erkening verdienen. We spraken met drie medewerkers van Nucleus, en vroegen wat het systeem met de zogenaamde karmapunten juist doet.
 Ingenieur Kristof van Beeck van de KU Leuven
Sint-Katelijne-Waver / Leuven - Ingenieur Kristof van Beeck van de KU Leuven heeft een veiligheidssysteem ontwikkeld dat vrachtwagenchauffeurs alarmeert wanneer zich in hun dode hoek een fietser of voetganger bevindt. Het systeem belooft nauwkeuriger te werken dan de bestaande camera’s en zou meer ongevallen kunnen voorkomen. Dat schrijft Campuskrant van de KU Leuven.
8.000 medewerkers. Deze belangrijke drempel werd zeer recent overschreden en bevestigt de positie van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB als grootste werkgever van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De maatschappij kondigde vorig jaar 1.000 aanwervingen aan en dat doel werd bereikt. 2016 vormt geen uitzondering met opnieuw nagenoeg 800 vacatures.
De Afdeling voor Olie- en Gastechnologie van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) heeft onderzoek gedaan naar vraag en aanbod van ingenieurs in de Nederlandse olie-en gasindustrie. Hierin komt onder meer naar voren dat er een tekort is aan zowel senior ingenieurs als vrouwelijke ingenieurs. Ook zijn er zorgen over mogelijk verlies aan innovatieontwikkeling bij studenten door het steeds schoolser wordende universitair onderwijs. Op startersniveau blijken vraag en aanbod elkaar goed in evenwicht te houden. De bevindingen van het onderzoek zijn op woensdag 9 september aangeboden aan Merit Clocquet, programmaleider Techniekpact bij het Ministerie van Economische Zaken.

Pages