You are here

Op zoek naar een ingenieur wanhopig

België kampt met een tekort aan ingenieurs. Dat is een feit. Door het groeiende belang van wetenschap en technologie en de digitalisering van de samenleving wordt engineering steeds belangrijker. En toch vinden bedrijven niet genoeg ingenieurs.

OnlyEngineerJobs.be

op_zoek_ingenieur_belgie

Ingenieur, een essentiëler beroep dan ooit tevoren

De ingenieur is inderdaad aanwezig in alle geledingen van het bedrijf en de maatschappij en speelteen essentiële rol. Dit geldt met name voor de industrie en de bouwsector,die innovatieve oplossingen moeten ontwikkelen om nieuwe uitdagingen aan te gaan, op vlak van bijvorbeeld energie en milieu, de strijd tegen de opwarming van de aarde, het gebruik van natuurlijke hulpbronnen, enz.

Sommige bouwbedrijven moeten contracten weigeren omdat ze niet genoeg gekwalificeerde ingenieurs kunnen vinden. Dit structureel tekort aan ingenieurs heeft uiteraard consequenties voor bedrijven. Als ze niet over voldoende gekwalificeerde werknemers beschikken, kunnen bedrijven geen contracten aanvaarden,wat een impact heeft op hun omzet en op de groei van de economie van het land in het algemeen.

Deze bedrijven zijn op zoek naar andere oplossingen, bijvoorbeeld het inzetten van andere wetenschappers zonder een ingenieursdiploma, zoals natuurkundigen en computerwetenschappers. Maar dat is niet genoeg.

Het belang van een goed doordacht retentiebeleid

Veel bedrijven hebben ook te kampen met een gebrek aan retentie van hun ingenieurs. De reden hiervoor is de talentoorlog die heerst op de arbeidsmarkt, waar ze door concurrerende bedrijven proactief worden aangesproken.

Een goed doordacht retentiebeleid is daarom cruciaal. Wij zijn van mening dat voor jonge ingenieurs het salaris niet het belangrijkst is, maar dat carrièreperspectieven voor hen belangrijker zijn. Zij hechten ook veel belang aan het evenwicht tussen werk en privéleven.

Over de grenzen heen

Het tekort aan ingenieurs op de Belgische arbeidsmarkt stimuleert bedrijven om over de grenzen heen te kijken. Uit Europese statistieken blijkt dat het aantal ingenieurs dat jaarlijks in België wordt opgeleid en afstudeert, berekend per miljoen inwoners, minstens 50% lager ligt dan in onze buurlanden (Duitsland, Frankrijk, Nederland).

Besix bijvoorbeeld, een multidisciplinair bedrijf met een leidende positie in de bouw- en vastgoedontwikkelingsmarkt, gevestigd in Brussel, haalt Portugese ingenieurs in huis omdat ze eenvoudigweg geen gekwalificeerde kandidaten kunnen vinden in België.       

Jonge mensen aanmoedigen om ingenieurswetenschappen te studeren

Het is daarom van essentieel belang om jongeren te blijven sensibiliseren en hen aan te moedigen een technische studie te volgen om te voorkomen dat bedrijven in de komende jaren met een nog nijpender tekort te kampen krijgen. 

Het aantrekkelijker maken van het ingenieursonderwijs is volgens ingenieurs en bedrijven absoluut noodzakelijk om het huidige tekort te overwinnen en ervoor te zorgen dat het in de toekomst niet verergert. En het begint in het voortgezet onderwijs. STEM-cursussen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) geven jonge mensen de kans om al op jonge leeftijd de wereld van wetenschap, techniek en technologie te betreden. Dit blended learning-model is bedoeld om studenten de gelegenheid te geven om het oplossen van problemen op een concrete manier te ervaren, omdat jongeren de neiging hebben om de wetenschap te ontvluchten omwille van de te abstracte kant ervan.

Waarom engineering?

Je studeert engineering, omdat je het onderwerp fascinerend vindt en technologie je passie is. Logisch redeneren en analytisch inzicht zijn vaardigheden die je tijdens je studie ontwikkelt. Als ingenieur, innoveer je constant. Het is echt een kwestie van passie en creatie. Wilt u meer weten over het ingenieursberoep? Zie ons artikel " Ingenieur. Een beroep dat in België anntrekelijk is.

Ontdek alle jobs in Engineering

 

antwerpen_jobs_de grote_verbinding
De stad Antwerpen, VDAB, Constructiv, Talentenwerf en Lantis engageren zich om samen zoveel mogelijk Antwerpse arbeidskrachten mee te laten bouwen aan ‘De Grote Verbinding’. De digitale handdruk hiervoor geven de vijf partners elkaar vandaag tijdens hun eerste officiële bijeenkomst.
op_zoek_ingenieur_belgie
België kampt met een tekort aan ingenieurs. Dat is een feit. Door het groeiende belang van wetenschap en technologie en de digitalisering van de samenleving wordt engineering steeds belangrijker. En toch vinden bedrijven niet genoeg ingenieurs.
Met meer dan 8.800 medewerkers is de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer (MIVB) één van de grootste werkgevers van Brussel en speelt cruciale rol in de mobiliteit van de hoofdstad. De modernisering van de metro, de uitbreiding van het tramnet of de bouw van nieuwe stelplaatsen zijn maar een paar voorbeelden van de boeiende projecten waarvoor de MIVB op zoek is naar enthousiaste medewerkers. Een gevarieerde carrière, een continue vorming, boeiende en unieke projecten, werkstabiliteit en een verrijkende diversiteit, dat is wat de MIVB kan bieden aan al wie nieuwsgierig genoeg is om haar 300 unieke beroepen te komen ontdekken.
week-van-de-ingenieur-onlyengineerjobs
ie-net organiseert van 17 november tot 26 november voor de eerste maal de Week van de Ingenieur. ie-net wil met de organisatie van deze week het beroep van de ingenieur in de kijker zetten.
democo-picture-onlyengineerjobs
Als algemeen aannemer beheerst Democo ieder type bouwproject, zowel nieuwbouw als renovatie van openbare, residentiële, commerciële of kantoorgebouwen over industriële complexen tot kunstwerken voor infrastructuurprojecten. We bieden daarbij alle diensten aan: van ruwbouw tot een kant-en-klaar gebouw.
nmbs-ingenieur-onlyengineerjobs
Afstuderende ingenieurs, zoals burgerlijke- of industriële ingenieurs, worden vaak al van de schoolbanken geplukt. Het lijkt wel of iedereen (jonge) ingenieurs wil binnenhalen. Maar wat wil de ingenieur zelf? We vroegen het aan drie van hen: man en vrouw, privé en overheid. “Kijk niet enkel naar je startloon, maar vooral naar je doorgroeimogelijkheden.”
Bonusly-OnlyEngineerJobs
Klassieke bonussen als hefboom voor motivatie? Nucleus, een groeiend hostingbedrijf met zo’n 35 medewerkers, vond er geen heil in. Daarom ging deze in Antwerpen gevestigde onderneming op zoek naar een alternatief, en vond die een jaar geleden in Bonusly. Dat is een peer-to-peer bonussysteem, waarbij je als medewerker zelf kiest welke collega’s de meeste erkening verdienen. We spraken met drie medewerkers van Nucleus, en vroegen wat het systeem met de zogenaamde karmapunten juist doet.
 Ingenieur Kristof van Beeck van de KU Leuven
Sint-Katelijne-Waver / Leuven - Ingenieur Kristof van Beeck van de KU Leuven heeft een veiligheidssysteem ontwikkeld dat vrachtwagenchauffeurs alarmeert wanneer zich in hun dode hoek een fietser of voetganger bevindt. Het systeem belooft nauwkeuriger te werken dan de bestaande camera’s en zou meer ongevallen kunnen voorkomen. Dat schrijft Campuskrant van de KU Leuven.
8.000 medewerkers. Deze belangrijke drempel werd zeer recent overschreden en bevestigt de positie van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB als grootste werkgever van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De maatschappij kondigde vorig jaar 1.000 aanwervingen aan en dat doel werd bereikt. 2016 vormt geen uitzondering met opnieuw nagenoeg 800 vacatures.
De Afdeling voor Olie- en Gastechnologie van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) heeft onderzoek gedaan naar vraag en aanbod van ingenieurs in de Nederlandse olie-en gasindustrie. Hierin komt onder meer naar voren dat er een tekort is aan zowel senior ingenieurs als vrouwelijke ingenieurs. Ook zijn er zorgen over mogelijk verlies aan innovatieontwikkeling bij studenten door het steeds schoolser wordende universitair onderwijs. Op startersniveau blijken vraag en aanbod elkaar goed in evenwicht te houden. De bevindingen van het onderzoek zijn op woensdag 9 september aangeboden aan Merit Clocquet, programmaleider Techniekpact bij het Ministerie van Economische Zaken.

Pages