You are here

Indépendance et succès : conseils de marketing pour les ingénieurs

Découvrez des conseils de marketing pour les ingénieurs.

De la construction mécanique à l’informatique en passant par les technologies environnementales et la médecine, les domaines d’application de l’ingénierie ne cessent de se diversifier. Plus les options se multiplient, plus il est difficile pour les jeunes professionnels de prendre la bonne décision. La première étape consiste donc à se poser la question : est-ce que je cherche un emploi, ou je m’installe comme indépendant ? Un poste fixe garantira sans doute plus de sécurité financière, mais elle impose de renoncer à certains avantages :

  • l’indépendance et la flexibilité
  • Liberté créative
  • Des possibilités de croissance illimitées

Au vu de tous ces éléments, il vaut la peine, en tant qu’ingénieur, de franchir le pas et devenir indépendant. Bien sûr, vous aurez toujours des concurrents disposant eux aussi d’excellentes qualifications et parfois même de plus d’expérience professionnelle que vous. Dans ce contexte, il existe un mot magique : le marketing. Ce n’est que si vous donnez à votre entreprise une valeur de reconnaissance unique que vous pourrez vous imposer sur le long terme parmi la concurrence. Ce guide vous indique les moyens auxquels vous pouvez recourir.

Développer le merchandising

En cette ère du numérique, vous ne devriez jamais sous-estimer l’efficacité des stratégies publicitaires traditionnelles. Pour se présenter de façon sérieuse, une carte de visite adaptée constitue la base indispensable. Vous pourrez en concevoir une individualisée en quelques clics sur le site Internet d’un imprimeur. En outre, vous devriez élargir votre gamme de produits de merchandising avec quelques cadeaux. Veillez à ce que ces articles présentent toujours une valeur ajoutée pratique. Voici quelques exemples :

  • Fournitures de bureau (stylos ou blocs-notes)
  • Sacs en tissu simples
  • Vêtements (T-shirts ou bonnets)

Si vous distribuez régulièrement des articles de merchandising avec votre logo à des acheteurs ou partenaires commerciaux potentiels, vous serez assuré de la présence de votre entreprise dans leur quotidien. 

Utiliser le marketing en ligne

Le nombre de plates-formes sur lesquelles vous pouvez toucher des clients croît de jour en jour. Internet présente autant de défis que de possibilités aux entreprises modernes. D’un côté, vous devez vous adapter sans cesse à de nouvelles technologies et trouver votre place au sein d’un réseau pour le moins flou. Vous pouvez toutefois vous adresser à des millions d’utilisateurs en l’espace de quelques secondes. Voilà pourquoi vous devriez également utiliser les moyens suivants pour assurer votre publicité :

  • Un site Internet officiel
  • Les réseaux sociaux tels que Facebook ou LinkedIn
  • Des annonces sur des sites Internet spécialisés
  • Une newsletter par e-mail

La création d'une identité d'entreprise
 

Que ce soit en ligne ou hors-ligne, toutes les stratégies de marketing aspirent à un seul et même but. L’idée consiste à communiquer un message cohérent auquel le groupe cible défini peut s’identifier. Ce message reflète l’identité de la société, sa « personnalité ». Avant de vous lancer dans votre propre entreprise, vous devez donc clairement définir ce qui la rend unique. Les questions suivantes vous donneront des pistes :

  • Sur quel système de valeurs mon entreprise repose-t-elle ?
  • Quelles actions et procédures découlent de ces affirmations ?
  • Quelle mission et quelle vision caractérisent mon entreprise ?

Ce n’est qu’une fois que vous saurez clairement quelle valeur ajoutée votre entreprise apporte avec son savoir-faire spécialisé que vous pourrez également convaincre les autres de votre concept.

antwerpen_jobs_de grote_verbinding
De stad Antwerpen, VDAB, Constructiv, Talentenwerf en Lantis engageren zich om samen zoveel mogelijk Antwerpse arbeidskrachten mee te laten bouwen aan ‘De Grote Verbinding’. De digitale handdruk hiervoor geven de vijf partners elkaar vandaag tijdens hun eerste officiële bijeenkomst.
op_zoek_ingenieur_belgie
België kampt met een tekort aan ingenieurs. Dat is een feit. Door het groeiende belang van wetenschap en technologie en de digitalisering van de samenleving wordt engineering steeds belangrijker. En toch vinden bedrijven niet genoeg ingenieurs.
Met meer dan 8.800 medewerkers is de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer (MIVB) één van de grootste werkgevers van Brussel en speelt cruciale rol in de mobiliteit van de hoofdstad. De modernisering van de metro, de uitbreiding van het tramnet of de bouw van nieuwe stelplaatsen zijn maar een paar voorbeelden van de boeiende projecten waarvoor de MIVB op zoek is naar enthousiaste medewerkers. Een gevarieerde carrière, een continue vorming, boeiende en unieke projecten, werkstabiliteit en een verrijkende diversiteit, dat is wat de MIVB kan bieden aan al wie nieuwsgierig genoeg is om haar 300 unieke beroepen te komen ontdekken.
week-van-de-ingenieur-onlyengineerjobs
ie-net organiseert van 17 november tot 26 november voor de eerste maal de Week van de Ingenieur. ie-net wil met de organisatie van deze week het beroep van de ingenieur in de kijker zetten.
democo-picture-onlyengineerjobs
Als algemeen aannemer beheerst Democo ieder type bouwproject, zowel nieuwbouw als renovatie van openbare, residentiële, commerciële of kantoorgebouwen over industriële complexen tot kunstwerken voor infrastructuurprojecten. We bieden daarbij alle diensten aan: van ruwbouw tot een kant-en-klaar gebouw.
nmbs-ingenieur-onlyengineerjobs
Afstuderende ingenieurs, zoals burgerlijke- of industriële ingenieurs, worden vaak al van de schoolbanken geplukt. Het lijkt wel of iedereen (jonge) ingenieurs wil binnenhalen. Maar wat wil de ingenieur zelf? We vroegen het aan drie van hen: man en vrouw, privé en overheid. “Kijk niet enkel naar je startloon, maar vooral naar je doorgroeimogelijkheden.”
Bonusly-OnlyEngineerJobs
Klassieke bonussen als hefboom voor motivatie? Nucleus, een groeiend hostingbedrijf met zo’n 35 medewerkers, vond er geen heil in. Daarom ging deze in Antwerpen gevestigde onderneming op zoek naar een alternatief, en vond die een jaar geleden in Bonusly. Dat is een peer-to-peer bonussysteem, waarbij je als medewerker zelf kiest welke collega’s de meeste erkening verdienen. We spraken met drie medewerkers van Nucleus, en vroegen wat het systeem met de zogenaamde karmapunten juist doet.
 Ingenieur Kristof van Beeck van de KU Leuven
Sint-Katelijne-Waver / Leuven - Ingenieur Kristof van Beeck van de KU Leuven heeft een veiligheidssysteem ontwikkeld dat vrachtwagenchauffeurs alarmeert wanneer zich in hun dode hoek een fietser of voetganger bevindt. Het systeem belooft nauwkeuriger te werken dan de bestaande camera’s en zou meer ongevallen kunnen voorkomen. Dat schrijft Campuskrant van de KU Leuven.
8.000 medewerkers. Deze belangrijke drempel werd zeer recent overschreden en bevestigt de positie van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB als grootste werkgever van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De maatschappij kondigde vorig jaar 1.000 aanwervingen aan en dat doel werd bereikt. 2016 vormt geen uitzondering met opnieuw nagenoeg 800 vacatures.
De Afdeling voor Olie- en Gastechnologie van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) heeft onderzoek gedaan naar vraag en aanbod van ingenieurs in de Nederlandse olie-en gasindustrie. Hierin komt onder meer naar voren dat er een tekort is aan zowel senior ingenieurs als vrouwelijke ingenieurs. Ook zijn er zorgen over mogelijk verlies aan innovatieontwikkeling bij studenten door het steeds schoolser wordende universitair onderwijs. Op startersniveau blijken vraag en aanbod elkaar goed in evenwicht te houden. De bevindingen van het onderzoek zijn op woensdag 9 september aangeboden aan Merit Clocquet, programmaleider Techniekpact bij het Ministerie van Economische Zaken.

Pages