You are here

Alstom uit Charleroi haalt groot contract binnen

De NMBS heeft een bestelling geplaatst van 445 M7-dubbeldeksrijtuigen bij het consortium Alstom/Bombardier voor een bedrag van 1,3 miljard euro. De rijtuigen zullen geleverd worden tussen september 2018 en december 2021. Dat hebben Jo Cornu, CEO van de NMBS en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant eind december 2015 aangekondigd.

Door Agoria

bombardier-alstom-onlyengineerjobs

De NMBS heeft een bestelling geplaatst van 445 M7-dubbeldeksrijtuigen bij het consortium Alstom/Bombardiervoor een bedrag van 1,3 miljard euro. De rijtuigen zullen geleverd worden tussen september 2018 en december 2021. Dat hebben Jo Cornu, CEO van de NMBS en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant eind december 2015 aangekondigd.

Volgens het kadercontract, dat afgesloten werd met het consortium, zal Alstom/Bombardier 1.362 rijtuigen leveren aan de NMBS, voor een bedrag van 3,3 miljard euro. Voor deze eerste bestelling zal Alstom 90 BMX-rijtuigen leveren met een nieuw geïntegreerd concept voor tractie en passagiersstoelen, maar ook het signalisatiesysteem ETCS niveau 2 (Lees ook: Miljardencontract NMBS levert werkzekerheid voor 300-tal werknemers Bombardier Brugge).

Dit is een historisch contract voor Alstom in België omdat alle competenties van de site in Charleroi gecombineerd worden: tractiesystemen, convertoren, signalisatiesysteem ETCS en maintenance support. Het laat niet alleen toe om de lokale expertise en werkgelegenheid te consolideren (er worden 100 werknemers op het project gezet), maar er worden ook een 100-tal extra mensen aangeworven in 2017. In Valenciennes, center of excellence voor de dubbeldeksrijtuigen van de groep Alstom, zullen bijna 100 mensen aan het project werken.

In België heeft Alstom twee competentiecentra ontwikkeld voor wereldwijde expertise in vermogenselektronica en signalisatiesystemen. Meer dan 1000 personen werken op de sites van Charleroi, Brussel en Antwerpen, waarvan 500 ingenieurs. Jaarlijks wordt bijna 19 miljoen euro geïnvesteerd in R&D zodat de site competitief kan blijven binnen de groep op lange termijn en om met de lokale kennis steeds voor de meest efficiënte oplossingen te zorgen voor de spoormarkt in België en in het buitenland.

Bron: http://www.agoria.be